Strong4life

Strong4life

Om bloggen

I denne bloggen ønsker jeg å skrive om erfaringer jeg gjør i jobben min, som Massasjeterapeut og Personlig Trener, som jeg tror kan komme andre tilgode i form av bedre livskvalitet og helse.
Jeg vil også skrive litt fra livet mitt som voksen småbarnsmor og selvstendig næringsdrivende.
Les gjerne om behandlinger på www.strong4life.no og lik facebooksiden; https://www.facebook.com/strong4life.no/
Så håper jeg noen vil lese og kom gjerne med kommentarer🙂
mvh Marit

Eksentrisk fase

Kategori 1Posted by Marit W. Viken Mon, June 27, 2016 20:29:06
Hvorfor er den eksentriske fasen, eller bremsefasen, vel så viktig som den konsentriske, når vi trener dynamisk?

Først en liten ordforklaring;
Når en muskel jobber dynamisk vil det si at den utfører en bevegelse hvor muskelfibrene enten forkortes eller forlenges.
Når muskelen forkortes for å utfør bevegelsen jobber muskelen konsentrisk.
Når den skal tilbake i utgangsposisjon, eller forlenges, jobber den eksentrisk, og må bremse.

I filmen jobber jeg eksentrisk når jeg bøyer knærne og holder igjen, og dynamisk når jeg presser og strekker ut bena.
Hvis du gjør eksentrisk fase, bremsefasen, sakte og kontrollert vil dette bygge stor styrke som påvirker senefester og leddbånd.
Siden mesteparten av skader skjer i akkurat senefestene våre, der musklene fester seg til skjelettet, virker denne treningen svært forebyggende på denne typer skader.
God treningsukesmiley