Strong4life

Strong4life

Om bloggen

I denne bloggen ønsker jeg å skrive om erfaringer jeg gjør i jobben min, som Massasjeterapeut og Personlig Trener, som jeg tror kan komme andre tilgode i form av bedre livskvalitet og helse.
Jeg vil også skrive litt fra livet mitt som voksen småbarnsmor og selvstendig næringsdrivende.
Les gjerne om behandlinger på www.strong4life.no og lik facebooksiden; https://www.facebook.com/strong4life.no/
Så håper jeg noen vil lese og kom gjerne med kommentarer🙂
mvh Marit

Mageøvelser med strikk

Kategori 1Posted by Marit W. Viken Sat, September 03, 2016 10:03:13
Heismiley
Her kommer to mageøvelser med strikk, som trener både de rette og skrå magemusklene.
Enten du har en jobb hvor du står mye, sitter mye, eller om du driver med idrett, er det viktig å ha en sterk kjerne. Problemer med korsryggen kan også forebygges hvis du trener opp magen til å bli sterk og støttende for ryggen.
I disse øvelsene er det viktig at du står stabilt og har magemusklene "på" hele tiden. Del vil ikke si at du skal slutte å puste, men tenk at jeg når som helst kan komme til å slå deg i magen; da er de "på"smiley
I øvelsen med vridning skal ben og hofter stå igjen mens overkroppen beveger seg til siden.
Lykke til og god helgsmiley



Brystpress og flies med strikk

Kategori 1Posted by Marit W. Viken Tue, August 23, 2016 12:47:59
Her kommer brystøvelser, som du kan gjøre med strikksmiley
Fest strikken i noe som står stødig og i ca brysthøyde.
Stå med begge bena paralellt eller med det ene benet foran så du har god støtte og stabiliser med magen under hele øvelsen. Med det mener jeg at du skal stramme magen uten å holde pusten.
Armene skal ikke lenger bakover enn overkroppen din og presses fremover til de nesten møtes på forsiden.
Hold nakken i linje med ryggraden, og prøv å ikke anstrenge den.
Utføres 10 repistisjoner x 3, pr øvelse.
Ta kontakt hvis du ønsker å kjøpe strikker eller trenger mer infosmiley







Hoftestabilisering og sidesteg, med strikk

Kategori 1Posted by Marit W. Viken Sun, August 21, 2016 21:03:33
Heismiley
Tiden har flydd fra meg, etter ferien, med jobbstart og to små som har begynt i barnehagen igjen.. I tillegg har vi skaffet oss en liten valp som krever sittsmiley
Men her kommer øvelser for hofter og sete;
Hvis du sliter med hoftene er det viktig å styrke musklene rundt. Du vil da tåle bedre hverdagens belastninger på disse store leddene. Pass på at du ikke trener på smerter, da bør du gjøre motstanden lettere eller bevegelsene mindre.
Hoftestabiliseringsøvelsen kan du gjøre 1 min pr side x 3. Stabiliser med mage og sete hele tiden.
Sidesteg kan du gjøre 12-15 steg til hver side. Bena skal hele tiden ha god avstand og du tar små skritt til siden. Stabiliser med mage og frem med brystet. Rumpa skal ned mot bakken, så langt du klarer.
Ta kontakt for mer info eller om du ønsker strikksmiley
Lykke tilsmiley

Nedtrekksøvelse med strikk

Kategori 1Posted by Marit W. Viken Wed, August 10, 2016 22:30:46
Her kommer en ny øvelse med strikksmiley
Denne trener bl.a. teresmusklene, som ligger lateralt for skulderbladet, og subscapularis, som ligger under skulderbladet.
Disse musklene jobber mye statisk når man sitter på pc eller i andre yrker, hvor man holder armene foran seg. Derfor er det mange som sliter med smerter og spenninger i disse musklene, og som terapeut finner jeg ofte mange aktive triggerpunkter her.
Hvis du trener disse muskelgruppene regelmessig vil du tåle bedre belastingen du utsetter dem for.
Utfør øvelsen i rolig tempo 10-15 ganger, 3 sett.
Ta kontakt for mer info, eller om du ønsker å kjøpe strikksmiley



Knebøy med strikk

Kategori 1Posted by Marit W. Viken Mon, August 01, 2016 23:17:42
Heismiley Håper dere har en sprek sommersmiley
Her kommer en variant av knebøy. Med bruk av strikk når du trener knebøy, vil du få motstand. Lår- og setemusklene er ofte sterke muskler som tåler godt motsand, og for mange vil det være for lett å trene knebøy, kun med egen kroppsvekt. Du regulerer lett motsanden med hvor stramt du holder strikken.
Husk at du skal stabilisere med magen, ha tyngden i helen, brystet frem, lave skuldre og knipe på toppen. Bøy knærne når du går ned og beveg deg som om du skal sette deg på en stol. Stopp ved ca 90 grader i knærne. 3 sett a`12-20 repitisjoner.
Ta kontakt for mer info eller kjøp av strikk.
Lykke tilsmiley





Øvelse for biceps med strikk

Kategori 1Posted by Marit W. Viken Thu, July 21, 2016 21:19:25
Denne øvelsen trener biceps, som ligger på forsiden av armen.
Dette er en todelt muskel som kan trenes fra flere vinkler, og dette er en av dem.
Ta kontakt hvis du ønsker flere øvelser for bicepssmiley
Står med bena litt fra hverandre og stabiliser med en liten bøy i knærne og magemusklene "på". Hold albuene inntil kroppen hele tiden og beveg kun albuleddet.
Håndleddet skal også holdes stabilt, så du ikke overbelaster med å bøye det.
Stopp før du kommer helt opp og før du slapper helt av når du bremser ned.
Gjennomfør øvelsen i 3 set, 12-15 repitisjoner hver gang.
Ta kontakt hvis du ønsker å kjøpe strikker.
Lykke tilsmiley




Øvelse for triceps med strikk

Kategori 1Posted by Marit W. Viken Sun, July 17, 2016 19:33:42
Denne øvelsen trener triceps, også kalt grevinneheng og bingoarmer, som ofte blir slapp med alderen..smiley
Triceps er en tredelt muskel, som kan trenes fra forskjellige vinkler. Ta kontakt hvis du ønsker flere øvelser for triceps.
Pass på at du slapper av i skulderen og at albuen hele tiden holdes på samme sted;
det er kun albuleddet som skal bevege seg.
Gjør øvelsen 3-4 ganger på hver side, 12-15 repitisjoner.
Ta kontakt hvis du ønsker strikk og del gjerne øvelsene på facebook.
Lykke tilsmiley





Skulderøvelse med strikk

Kategori 1Posted by Marit W. Viken Tue, July 05, 2016 07:14:43
Heismiley
Her kommer en øvelse for øvre del av skulder, hovedsaklig øvre trapezius.
Skuldre er ofte spente og vonde og trenger ikke så tung motstand, så begynn lett og øk heller motstand etterhvert. Hvis du har mye smerter så tenk kun sirkulasjon til å begynne med.
Gjør øvelsen 3 ganger på hver side, 10-12 repistisjoner hver gang.
Ta kontakt hvis du ønsker å kjøpe strikk.
Lykke tilsmiley



Next »